Trinajstica je bila sre?na

???????????Leto 2013 je bilo izjemno leto za filmofile, morda celo najbolj?e od za?etka novega stoletja. Kakovostni filmi so kar de?evali z vseh strani, ?anri so dobivali nove mojstrovine, prihajali so novi re?iserji in re?iserke, novi igralci in igralke, stari ma?ki so dobivali novo energijo, vse je bilo v razcvetu, ?e slovenski film je ?arel kot nikoli. Z naslovom zadnjega filma Olivierja Asayasa bi preprosto lahko rekli: nekaj je bilo v zraku.

??????

??????????? Pa za?nimo. ?e za?etek leta je dajal slutiti, kak?nih fantasti?nih 12 mesecev se obeta. Iz Sundancea je denimo pri?el film Laboratorij groze (Upstream Color), s katerim je Shane Carruth po nizkoprora?unski mojstrovini Primer posnel svoj prvi film po devetih letih. Seveda, ravno tako kompleksen in te?ko razumljiv kot prvi, tokrat ?e z izrazito odprto interpretacijo, s ?imer je posnel ?e en film, ki si ga ogleda? ve?krat, ali pa si ga sploh ne ogleda?. Na drugi strani lu?e se je medtem odvijal berlinski festival, na katerem je zmagal romunski film Polo?aj otroka (Child's Pose/Pozi?ia Copilului). Filmi iz vzhodne Evrope znajo pogosto izkori??ati domoljubnost berlinskega festivala, a tokrat se je znova potrdilo, da je romunski film ?e vedno vro? fenomen, ki nas ?e celo desetletje (!) razveseljuje z izvrstnimi filmi. Na istem festivalu je Steven Soderbergh s Stranskimi u?inki(Side Effects) predstavil enega svojih zadnjih, a tudi najbolj?ih filmov. Napeta zgodba o farmacevtskem zlorabljanju je morda celo nezaslu?eno padla s seznamov najbolj?ih filmov leta. Preko Berlina je v Evropo pri?el tudi Frances Ha, ?rno-bela oda mladostni?kemu iskanju jaza, ki je dobesedno o?arala vsakogar, ki je polo?il o?i nanjo, iz Grete Gerwig pa naredil indie fenomen, ki je na YouTube nagradah oder delil z Arcade Fire.

?

??????????? Pri?la je pomlad in to je ?as za Cannes. Iz ni?a je vstal povsem nov fenomen: al?irsko-francoski re?iser Abdellatif Kechiche je posnel Adelino ?ivljenje (La vie d'Adele), triurni eroti?ni popcorn, ki je na povr?je vrgel novo francosko zvezdnico: Adele Exarchopoulos. Veliko sre?e pri izgovarjanju njenega priimka. Niti Steven Spielberg se ni uspel izogniti ?arom tega filma in mu je podelil zlato palmo. Prav tako se je na Azurni obali rodil Llewyn Davis (Inside Llewyn Davis) bratov Coen, njun najtoplej?i, najbolj glasbeno pristen film, ki ima sicer res mnogo zna?ilnosti njunih prej?njih filmov, a se obenem uvr??a med njune najbolj?e. Kjer so (stari) ma?ki, so vedno dobri filmi.

?

??????????? Septembra je bene?ki festival do?ivel eno najbolj?ih otvoritev sploh: z Gravitacijo (Gravity). Mnogi so ga neupravi?eno primerjali s Kubrickovo Odisejo v vesolju, saj gre za povsem druga?en film: preprost, nepretenciozen, a brihtno in spektakularno izpeljan. Eden izmed velikih prispevkov vesoljskemu filmu nasploh. Do takrat, ko se je novembra za?el Liffe, se je nabralo ?e toliko dobrih filmov, da si v Cankarjevem domu enostavno moral biti: tu so bili ?e odli?ni Leviatan(Leviathan), Turista(Sightseers), Borgman, Walesa, ?lovek upanja(Walesa. Czlowiek z nadziei), Nebraska, Kakr?en o?e, tak?en sin (Soshite chichi ni naru), Philomena, Preteklost(Le pass?) ter Zadnji rez: Dame in gospodje (Final Cut: H?lgyeim ?s uraim).

?

??????????? No, ?ele decembra pa se je za?el zaklju?ni fini?. To je ?as, ko za?nejo de?evati glavni favoriti za oskarja in tudi tukaj ? kakopak! ? je bila sezona zelo dobra. Najprej je presenetil izjemni Volk z Wall streeta(The Wolf of Wall Street), ki je Martyja Scorseseja spet vrnil v staro formo filmov Dobri fantje in Kazino. Slovenci so bili ?e kako ponosni, da ima film s Katarino ?as in z mahanjem slovenske zastave tudi doma? pridih. 12 let su?enj (12 Years a Slave) je Britanca Steva McQueena presenetljivo popeljal na konvencionalen teritorij oskarjevske drame, a film je navdu?il vsaj z izvrstno igralsko zasedbo. Ko smo ?e pri igralcih, je Matthew McConaughey v Dallas Buyers Club pokazal, da je izvrsten igralec, ki ga vse bolj zanimajo resnej?e vloge, ni? manj zvezdni?ke pa niso bile niti Ameri?ke prevare(American Hustle). ?e omenjenim dodamo ?e denimo Allenovo Oto?no Jasmine(Blue Jasmine), Jozeovo Ono (Her),Greengrassovega Kapitana Phillipsa (Captain Phillips), potem je jasno, da se je v letu 2013 dodajalo res nekaj posebnega.

?

??????????? A najbolj?e sem prihranil za konec. ?e je kak ?anr ?e posebej blestel, je bil to dokumentarni film. Vsak poznavalec filma, ki je ob koncu leta sestavljal lestvico najbolj?ih mojstrovin leta, je bil letos enostavno primoran na svoj seznam vstaviti vsaj en dokumentarec, pa naj je to bil Wisemanov pogled na stanje v ?olskem sistemu Na Berkeleyu (At Berkeley), razodetje indonezijskih ubijalcev pod vplivom ameri?ke ideologije v Teatru ubijanja (The Act of Killing), ?e eno seciranje holokavsta s strani Clauda Lanzmanna v Zadnjem nepravi?niku (Le dernier des injustes), neskon?no zabavna rekonstrukcija propadle mojstrovine Jodorowski's Dune ali ?e vedno aktualna sladka in spretno pripovedovana dru?inska zgodba kanadske igralke-re?iserke Sarah Polley v Zgodbe, ki jih pripovedujemo (Stories We Tell). ?e bi lestvico najbolj?ih 5 filmov leta sestavili iz samo teh omenjenih dokumentarcev, ne bi imel nih?e prav ni? proti. Marca se v Cankarjevem domu obeta peklensko dober Festival dokumentarnega filma.

?

??????????? Seveda je tudi slovenski film do?ivel svoje zvezdni?ke trenutke, a ker sem o tem pisal ?e v enem izmed prej?njih blogov (z naslovom Indijansko poletje), je potrebno poudariti, da je leto 2013 bilo tudi izjemnega pomena za Kino Metropol. Po moje se Celjani niti ne zavedajo, kako velika pridobitev za sredi??e mesta je predstavljal nakup digitalnega projektorja, s katerim je Metropol stopil med najbolje opremljene slovenske mestne kinematografe. Odprla so se povsem nova obzorja, saj na?emu kinu sedaj ne bo potrebno trepetati za tistimi zadnjimi 35-mm filmskimi kopijami, ki ?ele ?ez nekaj mesecev zaokro?ijo po ?tajerskih kinih, temve? bomo nove filme gledali ?e isti mesec, vzporedno z ljubljanskim Kinodvorom kot nacionalnim sredi??em art kino mre?e.

?

??????????? Tudi Metropol je torej stopil v korak s ?asom in prav neverjetno je, da se je toliko dobrih stvari zgodilo v enem samem razdobju 12 mesecev. Ker bomo kar nekaj izmed omenjenih filmov gledali ?e v letu 2014, lahko samo upamo, da bo tudi to leto, ?eravno morda res ne bo tako briljantno, prineslo vsak nekaj (filmskega) zanosa iz preteklega. V teh te?kih ekonomskih ?asih ga bomo vsekakor potrebovali.

?

Matic Majcen

comments powered by Disqus